Loading...

Articole

Introducerea scrisului de mână înaintea scrisului de tipar, în pedagogia Waldorf

Este minunat modul în care, în școlile Waldorf, se introduce scrisul. El decurge din lumea de basm. Basmele fac ca sufletul unui copil să se deschidă înspre cele mai înalte posibilități ale omului. Literele sunt descoperite în desen, după ascultarea întâmplărilor din basm. Întocmai așa cum au fost ele odată create, pornind de la imagine, […]

View Details

Ziua în care binele a învins

În această dimineață am citit o știre care m-a bucurat nespus: România a câștigat procesul intentat de Gabriel Resources, compania care voia să înceapă exploatarea de la Roșia Montană. Intenționau să folosească 250.000 de tone de cianuri și să lase acolo un imens bazin otrăvit, într-un peisaj devastat ecologic. În anii 2000, dar și ulterior, […]

View Details

Ghidul părintelui Waldorf

Pentru că uneori părinții nou-veniți în sistemul Waldorf pot avea așteptări false, nefiind informați prea exact, am creat un ghid al părintelui Waldorf, care să prezinte pe scurt principalele trăsături ale acestei pedagogii, ce vor fi respectate de învățătorul copilului său: Ghidul părintelui Waldorf

View Details

Influența expunerii la tehnologie asupra simțurilor copiilor de școală

Educatorii și învăţătorii care lucrează în pedagogia Waldorf, şi nu numai, recomandă părinţilor să aibă o atenţie deosebită asupra timpului şi vârstei potrivite la care îşi expun copiii la tehnologie. Ne confruntăm cu un sentiment de „adormire”, ca un fel de imunizare în faţa riscurilor la care ne expunem copiii, deşi în fundal există vocea […]

View Details

Copiii, o oglindă a Cerului

Cine are norocul să aibă copii mici în preajma sa, fie ca părinte, ca frate sau soră mai mare, sau poate ca dascăl, este permanent uimit de creativitatea acestora. Un copil poate născoci jocuri noi întreaga zi, parțial imitând adulții din jur, dar în mare parte imaginând fel și fel de situații cu sensuri nebănuite. […]

View Details

Școala Waldorf și Antroposofia

Bineînțeles că viața spirituală propriu-zisă poate să pătrundă în școala noastră numai în condițiile în care corpul nostru profesoral se compune din antroposofi. Prin aceasta, și nu prin predarea antroposofiei – căci școala noastră nu trebuie să devină o școală generatoare de concepții asupra lumii – prin întregul mod de comportare al cadrelor noastre didactice, […]

View Details

Inteligență și fantezie (II) – Despre fantezie

Citiți articolul anterior aici. Încep, ex abrupto, cu un citat din Psihologie spirituală: „Fiinţa umană care a trecut de 50 de ani a pierdut adevăratele forţe de gândire care au fost aduse din viaţa anterioară şi şi-a păstrat forţele de direcţionare a voinţei care sunt duse în viaţa în care pătrundem când trecem prin poarta […]

View Details

Inteligență și fantezie (I) – Despre inteligenţă

Plimbându-te prin parc cu o prietenă sau ducând un copilaș la locul de joacă, aproape invariabil auzi frânturi de discuții, mai ales cu iz de orgoliu bunicesc sau parental: Nepoțelul meu de 3 ani știe să numere până la 100, știe toate mărcile de mașini ce trec pe stradă, sau: Copilul meu știe deja 50 […]

View Details

Ce efect are lumina artificială asupra copiilor noştri?

Modurile în care putem utiliza în prezent lumina artificială se schimbă foarte rapid în zilele noastre. Aşa-numitele LED-uri (light emitting diodes – diode emiţătoare de lumină) sunt folosite pe scară largă şi înlocuiesc becurile utilizate până acum. LED-urile sunt atractive datorită consumului mic de energie şi a versatilităţii. Uniunea Europeană intenţionează să interzică producţia şi […]

View Details

Despre cum ne spune natura că e sărbătoare în Școala Waldorf

Încă din cele mai vechi timpuri, oamenii au simțit nevoia să sărbătorească cu diferite ocazii legate de viața personală sau care țin de schimbările petrecute în natură. Sărbătorind încă din copilărie, omul va fi educat în spiritul comunității, întrucât un ritm al sărbătorilor va duce la formarea de deprinderi și obiceiuri armonioase. În școala Waldorf, […]

View Details

De ce școlile Waldorf nu folosesc dispozitive media în predarea la clasă înainte de liceu

„Copiii trebuie să ia contact cu lumea în care trăiesc” – iată o afirmaţie pe care o fac adeseori aceia care doresc folosirea tehnologiei de la vârste cât mai fragede. Pedagogia Waldorf are însă o abordare diferită: totul trebuie făcut la timpul potrivit. Metoda şcolilor Waldorf este foarte diferită – am putea spune chiar că […]

View Details

Poveștile adaptate – o marcă a pragmatismului contemporan

Este dovedit faptul că arta contribuie în mod hotărâtor la modelarea sufletului uman, activând forțele binelui, lărgind capacitatea imaginativă, alinând suferințe ducând până la catharsis. Basmele și poveștile au însoțit copilul, dintotdeauna, fiind o sursă de sănătate afectivă până la adânci bătrânețe. Ele se transmiteau prin viu grai, într-o atmosferă specială de vrajă și venerație. […]

View Details